Od kada je Grad Rijeka najavio redizajn gradskog portala na WordPressu očekivano su krenuli komentari na račun cijene, prvenstveno zato što je WordPress besplatan CMS. Tako se moglo čuti kako bi “moj bratić to mogao napraviti za 1000 eura” ili “mogli su kupiti gotovu temu i potrošiti samo 50 dolara”. Da, mogao je to bratić napraviti i mogla se instalirati gotova tema jer “sve se može”. Kada nam dolazi klijent i pita “može li se to napraviti” ja mu u pravilu odgovaram: “Sve se može napraviti, samo je pitanje vremena i novca”.
I tu dolazimo do problema, a čak ne želim niti koristiti onu poznatu izreku “nisam dovoljno bogat da kupujem jeftine stvari” jer zaista, treba li se na redizajn jednog portala potrošiti gotovo 188.000 kuna? I što se točno dobiva za 188.000 kuna?
Kupljene (i besplatne) WordPress teme?
Prije svega, ovo nije projekt koji može bilo tko napraviti. U Hrvatskoj postoji mnogo dobrih WordPress developera, no ne postoji puno agencija koje rade s WordPressom. Većina manjih firmi je radila s WordPressom (ne zaboravite da WordPress pokreće gotovu četvrtinu svjetskog weba), bilo kroz kupnju i instalaciju tema te prilagodbu sadržaja za svoje klijente.
I to je potpuno legitimno, jer zato i postoji tržište tema. Samo zarada od prodaje vjerojatno najpopularnije WordPress teme Avada, mjeri se u milijunima dolara. No tu dolazimo do velikog problema za one koji instaliraju teme – koliko je manipulacija sadržajem na vlastitoj web stranici zaista olakšana krajnjem korisniku? Puno je članaka napisano o tome zašto WordPress teme nisu dobro rješenje. S nekima se slažem jer sam i sâm imao problema objasniti klijentima zašto njihova web stranica ne izgleda kao u Demu. No s drugima ne.
I gotove teme imaju svoju publiku. Trebate li stranicu za svoj apartman, prezentacijsku stranicu za tvrtku ili stranicu gdje ćete prodavati ekološke proizvode – kupljena tema je idealno rješenje. Možda će vam unos sadržaja biti malo teži, no nakon instalacije WordPressa i kupnje teme, sve što ćete potrošiti je svoje slobodno vrijeme. A kada ovaj odlomak pročitaju ljudi i tvrtke koje su nam znali slati upite za custom rješenje, sjetiti će se da sam im svaki put preporučio da razmisle o kupnji teme i instalaciji WordPressa, imajući u vidu njihov budžet i razinu informatičke pismenosti. Samostalna instalacija WordPressa je relativno jednostavna, kao i instalacija teme.
Veliki projekti, nažalost, nemaju tu mogućnost. Radili smo na nizu manje zahtjevnih i zahtjevnijih projekata, od lokalnih (Hrvatskih) do svjetskih klijenata gdje na projektima rade i timovi od nekoliko desetaka ljudi. WordPress, kao i svaki drugi open source CMS postavlja solidne temelje za daljnju nadogradnju, ali upravo je to ono što projekt čini uspješnim – koliko će jednostavno biti njegovo održavanje i kakve su prednosti za posjetitelje, u ovom slučaju građane Grada Rijeke.
Projekt koji će trajati 6 mjeseci
Projekt redizajna gradskog portala Grada Rijeke trajati će 6 mjeseci. Cijeli je projekt podijeljen u nekoliko faza:
- pripremna faza – 5 dana (2 tjedna)
- dizajn predložaka – 20 dana (mjesec do dva mjeseca dana)
- HTML i CSS predlošci – 29 dana (do dva mjeseca)
- implementacija WordPressa i programiranje – 60 dana (tri do četiri mjeseca)
Kada pogledate predviđeni broj dana i predviđeno trajanje (navedeno u zagradi) vidjeti ćete da je cijeli projekt zamišljen tako da se pojedine faze preklapaju. Na taj način paralelno se radi na različitim dijelovima projekta, od dizajna do implementacije CMS rješenja. Iako to nije standardan način rada, mi ga preferiramo jer nam omogućava puno kvalitetniju komunikaciju s klijentom jer ta komunikacija ne prestaje nakon pripremne faze već traje kroz cijeli projekt. Upravo ta suradnja s naručiteljem, u ovom slučaju Gradom Rijekom, omogućuje nam da naručitelj bude uključen u sve faze projekte, a jedna od prednosti je i da će se dizajn i HTML predlošci raditi “on-site”, dakle, netko će stalno biti prisutan kod naručitelja kako bi se cijeli proces maksimalno ubrzao.
Prilikom implementacije i dodatnog programiranja vrijedi istaknuti da će većina onoga što se bude radilo biti napravljeno “iz nule”. Na taj način imamo puno bolju kontrolu nad onime što sustav radi i možemo ga dodatno optimizirati. To će najviše osjetiti urednici i novinari koji će uređivati sadržaj. Posredno će to osjetiti i građani Rijeke jer svjesni smo činjenice da je pretraživanje i pronalazak podataka na trenutnoj stranici Grada Rijeke težak i mukotrpan posao. Također, po završetku projekta cijeli će kôd biti javno dostupan pa će svatko tko želi moći pogledati što je napravljeno, to iskoristiti za postavljanje internet stranica nekog drugog grada ili općine.
Cijelom projektu to daje dodatnu vrijednost, a pisanje bloga (na primjer) vrijedno je i građanima (jer potičemo transparentnost) i zajednici (jer se definiraju neki standardi za kasniji razvoj sličnih projekata).
Kao što sam u svom uvodnom članku detektirao probleme trenutne stranice Grada Rijeke, bavio sam se i analizom projekta gov.hr te analizom nove stranice Predsjednice Republike koja me ugodno iznenadila. No svi oni imaju određenih problema u nekoliko segmenata na koje ćemo se mi pokušati fokusirati poput strukture sadržaja, prilagodbe za korisnike s vizualnim i motoričkim poteškoćama, brzi pronalazak informacija u velikom sustavu kakav je Grad Rijeka.
Ali WordPress je besplatan?
I za kraj – da, WordPress je zaista besplatan. Ali to je ujedno platforma na kojoj možemo razviti napredne web stranice. Ono što je građanima važno je da brzo dođu do informacija. Koliko ste puta tražili ime i prezime službenika zaduženog za vaš predmet ili radno vrijeme odjela kojeg morate posjetiti, pa onda psovali što takve informacije nisu dostupne na dohvat ruke?
Ono što privatne tvrtke rade je da ulažu velike iznose u izradu internet stranica koje će biti dostupne njihovim klijentima. Na jednak način moraju razmišljati i gradovi, shvatiti da su građani zapravo njihovi klijenti i da imaju zakonsku i moralnu obavezu da im ono što traže učine brzo i lako dostupnima. To nije nešto što se može napraviti preko noći, ali pozivam vas da pratite ovaj blog i vidite na koje probleme nailazimo i kako ih rješavamo.
Također, pozivam vas da ispunite anketu koju smo pripremili za vas kako bismo dobili informacije o tome što smatrate problematičnim na trenutnoj stranici i kako bismo mogli pronaći zadovoljavajuće rješenje.
Do trenutka pisanja ovog teksta anketu je već ispunilo 80 građana, od kojih je više od 25% odgovorilo da žele sudjelovati u procesu izrade stranica, bilo kroz radionice bilo kroz individualne intervjue. Hvala vam.