Kako smo uopće krenuli raditi na redizajnu Rijeka.hr

S Rijekom me veže neko posebno prijateljstvo. Zadnjih godina često sam dolazio u Rijeku, imam prijatelje iz Rijeke, a moj sin je rođen u Rijeci (što ga, valjda, čini barem malo Fiumanom;)). Slobodno mogu reći kako me za Rijeku vežu lijepe uspomene i kako se u Rijeci osjećam ugodno.

Zato mi je bilo drago kada su nas iz Grada Rijeke odlučili kontaktirati i zamoliti za pomoć oko redizajna gradskog portala Rijeka.hr. Naravno da je veliku ulogu u tome odigrala odluka da se kao CMS koristi WordPress, nešto u što smo svi mi već godinama uključeni – što kroz suorganiziranje hrvatske WordPress zajednice, što kroz sam rad u WordPressu te posjećivanje domaćih i stranih događanja i konferencija.

Ono što tražimo u svakom projektu je izazov, a redizajn portala Grada Rijeke koji je godinama proglašavan najtransparentnijim gradom u Hrvatskoj je sigurno izazov na kakvom želimo raditi.

I sami moramo biti svjesni da titula najtransparentijeg grada ne znači puno. Da, dostupnost informacija na internet stranicama je važna jer omogućuje (prvenstveno novinarima) “rudarenje” po tim podacima i preispitivanje svake odluke gradske uprave. No, ono što smatram da moramo napraviti je ne samo biti otvoreni prema novinarima već prije svega prema građanima. I sam kao građanin često sudjelujem u raznim raspravama i najčešće nemam riječi hvale kada je transparentnost u pitanju, a tu prvenstveno mislim na način na koji građani mogu doći do informacija.

Isto tako, način na koji se rade internet stranice u Hrvatskoj nije sjajan, a fokus se najčešće stavlja na stvari poput cijene – umjesto da razgovaramo o kvaliteti samog rješenja.

Zbog niza razloga od političkih do financijskih, ne postoji dovoljno velika želja (a pretpostavljam – niti potreba, obzirom da trenutno u državi imamo i većih problema) da se napravi pomak u pravom smjeru. Stranice nisu prilagođene nama – građanima, kao krajnjim korisnicima tih informacija. Banalne stvari poput brojeva telefona ili osobe kojoj se morate javiti ako vas nešto zanima – teško ćete pronaći na internet stranicama većine gradova. Pa iako je Rijeka u samom Hrvatskom vrhu po transparentnosti, i na stranici Grada Rijeke te bi informacije mogle, pa i trebale – biti još dostupnije.


Prošlih godina proučavao sam kako se izrađuju stranice koje bi trebale biti na usluzi građanima, počevši od famozne i često spominjane gov.uk preko naše gov.hr (ako vas zanima tematika svakako pročitajte i uvodnu analizu koju sam pripremio za Netokraciju). Mnogi često zaboravljaju i primjer Estonije koja je kreirala svoju posebnu Drupal distribuciju kako bi objedinila web stranice većine svojih ministarstava, da ne govorimo o tome da je cijeli kôd svojeg e-voting rješenja objavila javno – na GitHubu. Tako nešto je u Hrvatskoj još uvijek znanstvena fantastika.

Trend kod hrvatskih web stranica (pa i kod gov.hr) je takav da se premalo razmišlja o potrebama krajnjih korisnika, bilo oni građani, poduzetnici ili možda udruge. Što njih zanima, kako im trebamo prezentirati sadržaj, koje su informacije važne da ih stavimo u “prvi plan”? Razumljivo je to u jednu ruku jer se web dizajn tako brzo mijenja da nešto što danas smatramo pod normalnim (poput responzivnog web dizajna) praktički nije niti postojalo prije pet godina.

Web dizajn odavno ne znači da je potrebno samo “dizajnirati lijepu web stranicu”, već je važno da je pristup multidisciplinaran gdje dizajnerski tim treba razmišljati o sadržaju (content strategy), strukturi stranica, prilagodljivosti (npr. mobilnim uređajima) i prilagođenosti (osobama s poteškoćama), SEO optimizaciji, brzini učitavanja – a to je tek početak.

I ne samo to. Na posljednjem primjeru registarskih tablica vidljivo je da je dizajn u Hrvatskoj, nažalost, na slaboj cijeni. Nerazumijevanje što je to dizajn i što on treba predstavljati vidljivo je ne samo kod građana, već i kod onih koji odlučuju. Stoga treba raditi na edukaciji, nešto na čemu radim prošlih godina kroz držanje predavanja, vođenje radionica te na kraju krajeva – kroz direktan razgovor s ljudima. I zato je važno da je upravo Grad Rijeka kao najtransparentniji grad u Hrvatskoj odlučio napraviti još jedan korak te cijeli proces izrade internet stranica učiniti transparentnim, a kôd dostupan svima.

Ovaj blog je tek prvi korak. Na njemu ćemo pisati o svemu što radimo i moći ćete saznati kako smo došli do pojedinih odluka. Namijenjen je onima koji se bave dizajnom, ali vjerujem da je još više namijenjen građanima Rijeke, pa i svima ostalima kojima će tematika biti zanimljiva. Na blogu ćemo probati jednostavno opisivati proces izrade stranica i probleme do kojih dolazimo te načine na koje ih rješavamo. Jednostavno i nepretenciozno. Bez skrivenih poruka.

U komentiranje se možete i sami uključiti tako da ćete postavljati pitanja i odgovarati na pitanja koja ćemo ponekad postaviti u člancima. Samo da napomenemo da će komentari biti moderirani pa vas molimo da komentari budu konstruktivni i vezani za temu članka kojeg komentirate.

Na što ćemo se fokusirati kod redizajna?

Nekoliko je segmenata na koja želimo staviti fokus prilikom redizajna portala Rijeka.hr.

  • Jednostavan pronalazak svih važnih informacija
  • Kvalitetnije informacije
  • Informacije koje vas zanimaju
  • Dostupnost stranice na različitim uređajima
  • Prilagođenost osobama s poteškoćama
  • Otvoreni kôd i edukacija

Jednostavniji pronalazak informacija

Vjerujemo da iako trenutne stranice sadrže sve informacije propisane zakonima, postoje mogućnosti za njihovo poboljšanje. Želimo da građani koji dolaze na stranicu Grada Rijeke brzo i jednostavno, kroz nekoliko klikova mišem, dođu do informacija koje ih zanimaju. To ćemo postići prvenstveno boljim strukturiranjem sadržaja.

Ovdje je ključna upravo prva faza u kojoj razgovaramo s djelatnicima grada i samim korisnicima, kako bismo dobili čim više informacija o načinu na koji se sadržaj objavljuje te koja su trenutna ograničenja kod objave. Također, kroz anketiranje korisnika probati ćemo saznati koji su problemi prisutni s korisničke strane te što oni očekuju od službene stranice grada.

Kvalitetnije informacije

Kada govorimo o informacijama, nije dovoljno informaciju staviti “negdje na internet stranicu”. Važno je gdje ćemo tu informaciju prikazati. Želite li prikazati broj telefona pojedine službe možete ga jednostavno unesti unutar dužeg teksta kao što je to sada slučaj. Koji god da je razlog takvim rješenjima, ona bi mogla i trebala biti bolja. Telefonski brojevi moraju biti jasno istaknuti i uz mogućnost direktnog pozivanja s, primjerice – mobilnih uređaja.

Informacije koje vas zanimaju

Nakon strukturiranja sadržaja i analize trenutne posjećenosti web stranice te odgovora korisnika ankete, moći ćemo vidjeti što građane najviše zanima te se na to fokusirati. No, već sada možemo vidjeti da postoje dijelovi stranice koji bi trebali biti bolje istaknuti budući se bave pitanjima od važnosti za lokalnu zajednicu.

Jedan od takvih primjera su mjesni odbori Grada Rijeke koji su nedovoljno istaknuti. U ovu kategoriju sigurno spadaju i razni komunalni radovi koji se trenutno provode po gradu (o kojima vam informacije i nisu baš na dohvat ruke) ili pak Riječki program lokalnog partnerstva (RPLP) koji je trenutno prikazan jednim linkom u desnom dijelu stranice. Da o javnim natječajima i obavijestima o zapošljavanju (i novim radnim mjestima) niti ne govorimo.

Dostupnost stranice na različitim uređajima

Više od 25% posjetitelja portala Grada Rijeke dolazi putem mobilnih uređaja (u što računam pametne telefone i tablete). To znači da svaki četvrti posjetitelj ne dobiva prilagođenu stranicu i ima problema s pretraživanjem i pronalaženjem informacija.

S druge strane, zadnjih mjeseci i Google je krenuo u promoviranje responzivnog dizajna nagrađujući stranice koje su responzivne, a kažnjavajući one koje nisu. Na sreću, responzivan web dizajn nije nešto novo te je to način na koji internet stranice moramo raditi već danas, imajući u vidu naše posjetitelje.

Prilagođenost osobama s poteškoćama

Trenutna internet stranica nije dobro prilagođena za osobe s poteškoćama, bilo da se radi o vizualnim, slušnim, motoričkim, kognitivnim i ostalim poteškoćama. Cilj nam je da redizajnom portala poboljšamo pristupačnost navedenim grupama korisnika kroz poštivanje web accessibility standarda. Na taj način olakšati ćemo korištenje stranica onima koji za pristup internetu ne koriste primjerice miš već samo tipkovnicu ili se služe specijaliziranim programima.

Voditi ćemo računa i o prikazu informacija na ekranu kroz korištenje boja s višim kontrastom, kvalitetnim rasporedom elemenata, povećanjem whitespacea kako bismo stavili fokus na sadržaj.

Otvoreni kôd i edukacija

I posljednje, iako ne i manje važno – jest činjenica da će cijeli kôd koji proizvedemo biti javno dostupan svakom gradu i svakoj općini u Republici Hrvatskoj. Svatko tko to želi moći će doći i pogledati što radimo, uzeti HTML i CSS te WordPress kôd i prilagoditi ga sebi. Oni koji imaju manji budžet i razmišljaju o smanjenju troškova izrade internet stranica i/ili web odjela, ovime će moći brzo i jednostavno postaviti svoj web te na taj način smanjiti troškove, vodeći računa da će njihov web biti usklađen sa zakonskom regulativom.


Godinama se uključujem u razne inicijative i trudim se raditi na tome da se neke stvari u Hrvatskoj promijene na bolje. S GONG-om smo radili na projektu LOTUS kojemu je za cilj bilo otkriti koliko su hrvatski gradovi, općine i županije transparentne.

Mnogo je tu zamki koje ćemo na tom putu morati preskočiti. Količina propisa koje svatko u Hrvatskoj uključujući i gradove mora poštivati je enormna, a birokratski aparat velik. No, negdje treba krenuti i vjerujem da bi ovo mogao biti prvi korak u tome da građanima olakšamo komunikaciju s gradovima, kao i to da gradove približimo građanima.

Promjena traje i ne dolazi preko noći, ali negdje treba krenuti. Pa zašto ne bismo krenuli baš ovdje, u Rijeci, koja je ionako oduvijek bila otvorena za nove ideje.

4 misli o “Kako smo uopće krenuli raditi na redizajnu Rijeka.hr”

  1. Holla, predlazem newsletter ili neki oblik mailing liste kao dio bloga koji nas na vrijeme moze obavijestiti o novim postovima kako bi se lakse ukljucili u projekt ;) cheers & good luck!

    1. Hvala na prijedlogu.

      U lijevom sidebaru postavili smo formu za prijavu na newsletter.

  2. Kako smo i sami nedavno krenuli raditi na redizajnu portala Grada Rijeke koji je organizacijski bitno kompleksniji od stranice Predsjednice RH, mogu reci da su podaci zadovoljavajuce prikazani i lako pretrazivi.

Komentari su zatvoreni.