Rezultati ankete o važnosti sadržaja na stranici Grada Rijeke

Paralelno s početkom redizajna portala grada Rijeke pokrenuli smo i anketu o važnosti sadržaja na gradskim stranicama koju je do zatvaranja ispunilo 116 osoba. Većina odgovora došla je od ljudi koji žive u gradu (81%) i riječkom prstenu (14%), što rezultate čini reprezentativnima te ćemo ih uzeti u obzir prilikom daljnjeg razvoja portala.

Anketa radi boljeg razumijevanja potreba građana

Neovisno o anketi, napravili smo analizu trenutnog sadržaja i popisali sve problematične segmente postojeće internet stranice, kako bismo postavili temelje za redizajn. Anketu smo proveli iz dva razloga:

  1. da dobijemo potvrdu građana za vlastitu analizu te
  2. da dobijemo informacije o važnosti pojedinog dijela sadržaja, a koje na drugi način ne možemo dobiti

Zahvaljujući odgovorima građana dobili smo potrebne informacije te smo prilikom izrade strukture stranica i wireframeova uzeli u obzir odgovore iz ankete (koja je u tom trenutku još bila otvorena). Već od samog početka pojavio se uzorak koji je ukazivao na određene probleme, ali i načine korištenja stranice. No, krenimo redom.

Kada govorimo o učestalosti posjeta stranici Rijeka.hr, 38% građana je posjećuje više puta tjedno, dok je njih 54% posjećuje tek povremeno (jednom tjedno ili rjeđe). Očekivano, najviše se traže informacije za građane (85%), zatim kontakt informacije (65%) i servisne informacije (npr. adrese, kontakti i sl.) 54%.

Informiranje

Kao način dolaska do informacija, najpopularnije su društvene mreže (61%), zatim portal MojaRijeka.hr te na trećem mjestu gradski portal s 53%.

Ove brojke su očekivane budući se danas najviše sadržaja dijeli putem društvenih mreža te se ovisno o vašim prijateljima ili pratiteljima, prikaz tog sadržaja prilagođava upravo vama (prikazati će vam se ono što češće pregledavate). Također, prilikom redizajna portal MojaRijeka.hr će preuzeti većinu novosti koje nisu vezane isključivo za usluge i nadležnosti gradske uprave.

Brzina pristupa i korišteni uređaji

Optimizacija internet stranica je važna stavka prilikom redizajna o čemu ćemo itekako voditi računa. No svejedno, željeli smo vidjeti kako korisnici portala pristupaju internetu: kojim brzinama i uređajima. Ovi podaci nisu vezani za pristup portalu grada Rijeke.

Većina građana internetu pristupa preko brzina većih od 1 Mbit. Očekivano, prevladava ADSL s 62%, zatim mobilne mreže s 16% i VDSL ili optičke mreže s 14%. Internet stranicama se najviše pristupa preko pametnih telefona (82%), zatim preko računala (prijenosna 68%; stolna 65%), a 33% korisnika koristi tablet. Kod operativnih sustava najviše ih koristi Android (75%), te nešto manje iOS (27%) i Windows Phone (15%).

Ovi su rezultati zanimljivi jer još jednom definiraju trend pristupa preko pametnih telefona. Međutim, valja uzeti u obzir da se na taj način najviše pristupa stranicama kao što su različiti novinski portali, pretraživanje i sl.

Ono što je važnije je vidjeti koji je postotak korištenja pojedinog operativnog sustava (ujedno i uređaja). Taj je podataka isto očekivan jer vjerujem da je sličan postotak na razini cijele države. Većina korisnika koristi uređaje temeljene na Androidu, i to (vrlo vjerojatno) low–cost modele, što izradu nove stranice čini tim zahtjevnijom zbog velike “šume” uređaja koji su dostupni na tržištu. Da povučem paralelu koja će kolegama web dizajnerima (barem onima nešto starijima) biti poznata: ovo je situacija kao u vrijeme Internet Explorera 6, kada smo morali paralelno optimizirati i testirati stranice u 3–4 verzije IE-a koje su prevladavale na tržištu.

Zadovoljstvo trenutnom stranicom i sadržajem

U sljedećem segmentu ankete željeli smo izmjeriti zadovoljstvo trenutnom stranicom i sadržajem, kao i vidjeti koliko su neki dijelovi stranica vidljivi posjetiteljima.

Informacije o javnoj nabavi traži svega 27% građana, o radu gradonačelnika zanima se 48%, a o radu gradskog vijeća 42%. Sva ova tri segmenta jako su važna kada govorimo o transparentnosti bilo kojeg grada. Iako se ove brojke čine male, zapravo su u granicama normale. Informacije o javnoj nabavi najčešće traže oni koji sudjeluju u javnim nabavama (poduzetnici), a tek manji broj onih koje zanimaju potencijalne nelogičnosti u nabavama.

Gotovo polovica građana zanima se za rad gradonačelnika i (nešto manje) gradskog vijeća. Gradonačelnik i gradsko vijeće zaslužni su za funkcioniranje grada i većina je odluka vezana za svakodnevno funkcioniranje. Važnije odluke popraćene su i kroz ostale oblike informiranja tako da su građani dovoljno informirani. Ono što smatramo da bi trebala biti prednost internet stranice Rijeka.hr je konzistentnost informacija (uvijek prikazane na isti, određeni način) te njihova preglednost.

Nešto se više traže informacije o radu i aktivnostima odjela gradske uprave (58%). Vjerujem da je to zato što većina ipak traži kontakt informacije ili želi kontaktirati osobu zaduženu za svoj problem. No, kao i kod ostalih dijelova stranice i ovdje je teško pronaći traženu informaciju. Za većinu informacija na stranicama grada Rijeke građani kažu da su informacije teško pretražive (nešto što smo zaključili i u ovom prvom blog postu). To nije nešto što je specifično samo za slučaj Grada Rijeke, isti je problem prisutan na većini stranica državne i lokalne uprave i samouprave. Redizajnom radimo prvi korak prema strukturiranju tih podataka i prikazu podataka koje građani traže i trebaju.

Manje se traže i informacije iz mjesnih odbora, 44%. Većina nas nije svjesna važnosti mjesnih odbora i koji utjecaj oni imaju na funkcioniranje grada, pa je stoga razumljivija manja zainteresiranost za pretragu informacija o njihovom radu na internet stranici. Također, znali smo da je Riječki program lokalnog partnerstva (RPLP) premalo vidljiv, no podatak da je do njega došlo tek 16% građana znači da ga moramo staviti u fokus, budući je to način na koji građani mogu sudjelovati u predlaganju i realizaciji projekata u svojoj neposrednoj okolini. Građani jesu zainteresirani za informacije o radovima u njihovom susjedstvu – nešto što sada sigurno nije u fokusu, a biti će u fokusu na novoj stranici. Inače, informacije o radovima traži 68% građana.

Od “popularnijih” tema, zanimaju vas informacije o radu i aktivnostima gradskih ustanova (75%), komunalnim društvima (65%) te servisne informacije (86%). Razlog tome je što se Rijeka.hr percipira kao početno mjesto kod traženja informacija o radnim vremenima, adresama, brojevima telefona.

I redizajnom ćemo voditi računa da te informacije učinimo dostupnima koliko je god to moguće. Zbog šireg i različitog područja nadležnosti, te su informacije samo informativnog karaktera pa će biti potrebno dodatno provjeriti u slučaju da se radno vrijeme mijenja. Naravno, kako ne postoji automatizirani proces promjene tih informacija te procedura javljanja da su informacije promijenjene, greške se mogu dogoditi, a naš je cilj takve greške svesti na minimum. U svakom slučaju, nova će internet stranica napraviti iskorak u ovom pitanju pa će kroz strukturiranje traženih podataka biti pristupačnija većem broju građana preko svih uređaja koje koriste za pristup internetu.

Važnost informacija

Već kroz odgovore na prijašnja pitanja dobili smo uvid u ono što građani smatraju važnima na internet stranici. Uglavnom se traže podaci koji su nam važni u nekom trenutku (upisi djece u vrtić, brojevi telefona komunalnog redara – ovo su samo neki od primjera no ima ih još). 77% građana smatra da bi na novim internet stranicama trebalo staviti fokus na servisne informacije (adrese, brojeve telefona, lokacije ustanova), dok dodatnih 57% građana želi da jednostavno pronađe kontakt informacije gradskih službenika.

To je i očekivano od moderne internet stranice gradske uprave. Manji fokus na stvari koje se ne traže često, a veći na ono što je građanima potrebno svaki dan. Ne kažemo bez razloga da je grad servis svojim građanima. Novosti iz gradske uprave i dalje su važne za 43% građana, no svakako ćemo manji fokus staviti na novosti, a veći na povezivanje tih novosti s temama koje građani trebaju (primjerice, tema s upisima djece u vrtiće će biti povezana s novosti koja najavljuje kada će biti upisi djece u vrtiće za 2016. godinu).

Ono što me iznenadilo je da građani ne smatraju pretjerano važnim prilagodbu osobama s poteškoćama (vizualnim, slušnim, motoričkim, kognitivnim). Osobno – smatram da je to jako važno ne samo zbog tih građana, već i zbog toga što stranicu moramo raditi na kvalitetan način vodeći računa i o toj vrsti korisnika. Na taj način stranicu ćemo učiniti dugotrajnijom, ali i bolje prilagođenom svima ostalima jer ćemo sadržaj učiniti strukturiranijim.

Hvala na odgovorima

I za kraj – hvala svima koji su odgovorili na anketu, a posebno njih 27% koji su rekli da su spremni sudjelovati u intervjuima i testiranjima za vrijeme procesa redizajna portala Rijeka.hr. Prva je radionica već održana, a kako budemo planirali buduće radionice tako ćemo se javiti svima koji su nam ostavili svoje kontakt podatke.

Također, ovo je način direktne komunikacije s građanima (također se možete javiti i u komentarima na blogu). Zahvaljujući ovoj anketi znamo da još veći naglasak trebamo staviti na pretraživost podataka. Da se dodatno angažiramo oko strukturiranja podataka poput adresa, brojeva telefona ili službenika (i odjela) koji su važni za rješenje pojedinog problema. Hvala svima koji su prepoznali važnost ove ankete i odgovorili na nju.

Jedna misao o “Rezultati ankete o važnosti sadržaja na stranici Grada Rijeke”

Komentari su zatvoreni.